/

Tips voor effectieve communicatie op de werkvloer

Tips voor effectieve communicatie op de werkvloer

Effectief communiceren op de werkvloer maakt collega’s niet alleen blijer, maar ook productiever. Benieuwd hoe jij en je team beter kunnen communiceren? Lees snel verder.

Waarom is effectieve communicatie cruciaal?

Werken op kantoor is een teamsport. Je draagt allemaal een steentje bij aan een groter geheel. Iedereen heeft zijn eigen rol en zijn eigen talenten. Om je krachten te bundelen, is goede communicatie cruciaal. Anders gaat een groot deel van de energie en moeite die je steekt in je werk verloren.

Hoe effectieve communicatie de productiviteit en werksfeer beïnvloedt

Effectief communiceren creëert een positieve werkomgeving. Medewerkers voelen zich gelukkiger wanneer ze vrij communiceren, suggesties mogen geven, zich begrepen voelen en ruimte hebben om hun persoonlijke effectiviteit te verhogen. Niet alleen voelt iedereen zich gewaardeerd, maar een goede communicatie verkleint ook de kans op fouten en misverstanden. Hierdoor bespaar je tijd en werken medewerkers productiever.

Iemands werkgeluk is grotendeels afhankelijk van hoe gelukkig hij is binnen zijn team. Als teamleden goed communiceren en op een prettige manier met elkaar omgaan, heeft dit dus een positieve invloed op de werksfeer en de productiviteit op de werkvloer.

Hoe communiceer je met verschillende communicatiemethoden?

Op werk gebruik je verschillende communicatiemethoden. Denk hierbij aan gesprekken over de telefoon, e-mails en videoconferenties. We willen graag dieper ingaan op deze drie methoden.

Communiceren via de e-mail heeft voordelen. Zo heb je het hele gesprek gedocumenteerd en kun je mails teruglezen. Overweeg of de boodschap die je wilt overbrengen goed en positief overkomt via de mail. Als je feedback wilt geven, is het vaak beter om dit persoonlijk te doen. Heb je meerdere zaken die je wilt bespreken? Dan stuur je ieder punt het beste in een aparte mail, zodat er niets over het hoofd wordt gezien.

Communiceren over de telefoon gaat snel. Hoewel je elkaar niet ziet, hoor je wel de toon van de collega aan de andere kant van de lijn. Je begrijpt elkaar dus vaak beter dan wanneer je mailt. Spreek wat langzamer over de telefoon, vooral als de boodschap enigszins gecompliceerd is. Zo voorkom je misverstanden. Maak je notities? Spreek dan uit van je noteert, zodat je gesprekspartner kan controleren of wat je opschrijft daadwerkelijk is wat hij bedoelde.

Feedback geven en ontvangen

Zowel feedback geven als ontvangen is niet altijd eenvoudig. Toch is het belangrijk en bevordert het een goede samenwerking.

Hoe geef je het beste feedback? Breng het vanuit de ik-vorm. Zeg hoe jij je voelt wanneer je collega bepaald gedrag vertoont. Betrek niet de mening van anderen erbij. Wees zo concreet mogelijk. Haal eventueel een specifieke situatie aan. Geef feedback één op één, zodat je gesprekspartner zich niet beschaamd voelt wanneer je opbouwende kritiek uit.

Hoe ontvang je het beste feedback? Goed luisteren naar je collega is belangrijk. Maak oogcontact en stel vragen om precies te begrijpen wat hij bedoelt. Laat hem ook weten hoe de feedback jou doet voelen. Denk na over wat je gesprekspartner je heeft verteld en ga samen op zoek naar een oplossing voor het probleem. Vergeet je collega ook niet te bedanken voor de feedback.

Begin vandaag

Effectief communiceren is belangrijk op de werkvloer. Het voorkomt misverstanden, verhoogt de productiviteit en verbetert de samenwerking. Verandering begint bij jezelf. Begin daarom vandaag met effectief communiceren en laat het balletje rollen. Voor je het weet, werkt iedereen echt samen als een geolied team.

Vorige

Slimme promotionele artikelen bezorgen jouw bedrijf een goede naam