Doorgroeien in MarCom, dit is hoe!

Jij wil meer leren over MarCom en vind je het lastig waar te beginnen? In deze blog geven we je alvast een beetje houvast en vertellen we natuurlijk meer over wat MarCom nu eigenlijk betekent.

Online zijn er veel doorgroeimogelijkheden in de Marketing en de Communicatie. Niet alleen heb je betaalde communicatie opleidingen waar je alles overzichtelijk kan leren. Maar ook is er enorm veel gratis content te vinden op communicatie en marketinggebied. Van slimme strategieën die je kan toepassen om meer te verkopen tot hoe jij kan communiceren met je klanten op de beste manier. Wij hebben wat tips voor je op een rij gezet.

Wat is MarCom?

Het klinkt misschien een beetje gek, maar MarCom wordt gebruikt als samentrekking van twee woorden. Namelijk Marketing en Communicatie. Bij Marketing draait het om de verkoop of bekendmaking van een dienst of product. Hiervoor kan je goed online studeren doormiddel van een online marketing opleiding. Bij communicatie draait het meer om het overbrengen. Op welke manier doe je dit. Hierbij kan je denken aan sociale media, klant contact via webinars of calls. Omdat deze twee zo dicht bij elkaar liggen hebben ze de samenvoeging MarCom gebruikt. Dit is een term die je niet heel vaak voorbij hoort komen maar die dus wel degelijk bestaat.

3 veelgebruikte marketingstrategieën

Jij wil meer leren over marketing? Online kan je veel studies volgen, maar je kan ook zelf al heel veel doen op gebied van studie door gewoon het internet eens raadt de plegen. Zo geven wij je 3 veelgebruikte marketingstrategieën.

Segmentatiestrategie

Hierbij draait het niet om de hoeveelheid, maar de binding met je klant. Je gaat dus kijken naar welke doelgroep jij eigenlijk het meest aanspreekt. Als jij koffie voor bedrijven verkoopt zal jouw bedrijf zich moeten richten op de bedrijfstak. Als jij een revalidatiecentrum bent gestart zal je ook een bepaalde doelgroep aanspreken. Door gebruik te maken van de segmentatiestrategie kan je onder andere interesses en leeftijden van elkaar scheiden. Hierdoor krijg je een duidelijk beeld van jouw doelgroep en kan je beter verkopen.

Positioneringsstrategie

Je wil dat je product of dienst bekend wordt bij het grote publiek. Jouw bedrijf moet neergezet worden als de grootste en de beste. Dat kan je doen door groot te denken. Banners, online betaalde marketing en misschien wel reclames op tv.

Contentmarketingstrategie

Wat maak jij een creëer jij voor je klanten? Verkoop jij alleen producten of geef jij je klanten ook iets terug? Wanneer je ze iets teruggeeft dan zal je zien dat je beter gaat verkopen. Contentmarketing kan van alles zijn. Denk aan een gratis E-book of misschien gewoon heel veel goede blogs. Probeer de verbinding te zoeken met je klanten.

3 veelgebruikte communicatievaardigheden

Nu je weet hoe je verkoopt is het belangrijk dat je in contact kan blijven met je doelgroep. Hier worden vaak een aantal verschillende communicatievaardigheden voor ingezet.

Live webinars

Dit is een goede manier om in contact te blijven met je doelgroep. Het mooie bij een live webinar is dat mensen vragen kunnen stellen over bijvoorbeeld producten en diensten.

Social media

Je hoeft niet altijd met je klant 1-op-1 te spreken om in contact te blijven. Zo kan jij ook je leven delen via social media. Stel dat jij stories deelt over waar je mee bezig bent of je post af en toe over nieuwe producten. Dan hebben klanten toch het gevoel dat ze dicht bij je staan.

1-op-1 inplannen

Wil jij echt klanten binden, dan blijft een 1-op-1 sessie toch het aller beste. Hierbij hem je altijd direct contact met je klanten en weet je altijd dichtbij te blijven.

Vorige

3 online slots met hoge jackpots

Volgende

Hoe kun je vandaag van sporten je hobby maken?