Waarom zijn sommige merken duurzamer dan andere?

Duurzaamheid is ontzettend belangrijk in de wereld, en niet alleen omdat producten dan langer meegaan en dat als consument fijn voor jou is – juist om dat het op lange termijn beter is voor de wereld. Meer duurzaamheid betekent namelijk minde snelle consumptie, minder productie en daarmee minder uitstoot. Een betere wereld begint bij jezelf is een spreuk die vaak wordt aangehaald, en daarom bespreken wij in dit artikel alles rondom duurzaamheid. Waarom omarmen sommige bedrijven het, terwijl anderen steken laten vallen?

Verduurzaming kost geld. Toch?

Een argument van veel bedrijven om niet te investeren in duurzaamheid binnen hun bedrijf is dat het veel geld kost. Echter blijkt dit niet waar – duurzame of groene keuzes zijn niet altijd duurder dan een niet-duurzame keuze. Het is een kwestie van slim zoeken. Wie zoekt, zal genoeg duurzame alternatieven vinden zonder dat het heel duur hoeft te zijn. Dat duurzame keuzes dus altijd duurdere keuzes zijn, si een fabel. Duurzaamheid staat bijvoorbeeld bij producten ook voor een lang leven, en dat betekent dat je producten minder snel hoeft te vervangen – wat op de lange termijn ook enorm in de kosten scheelt.

Duurzame kantoorproducten

Natuurlijk kunnen er voor een bedrijf keuzes gemaakt worden van bovenaf, bijvoorbeeld wanneer de eindverantwoordelijke van een bedrijf beslissingen neemt over wat voor producten er óp de werkvloer geconsumeerd worden, maar ook vanuit het personeel van een bedrijf is er veel verandering mogelijk. Als er meerdere personeelsleden zijn die graag meer duurzame producten op kantoor zouden willen zien, zouden zij bijvoorbeeld kunnen pleiten voor duurzame accessoires, zoals Miele accessoires. Een kleine verandering kan velen doen inspireren en misschien in de toekomst voor meer verandering zorgen. Een slimme vaatwasser of wasmachine is bijvoorbeeld al veel zuiniger in verbruik dan een apparaat van een paar decennia geleden. Je kunt Miele onderdelen bestellen wanneer jij wil dat dit soort slimme apparatuur ook op kantoor beschikbaar is.

architectural photography of concrete stair

Steunen van goede doelen

Sommige bedrijven steunen goede doelen, terwijl anderen met het geld wat in hun bedrijf omgaat niets investeren. Het steunen van goede doelen kan voor bedrijven niet alleen goed uitstralen op hun imago, maar is op veel gebieden een goede keuze. Natuurlijk draag je bij aan een betere wereld, maar het goede doel kan in ruil voor de donatie ook reclame maken voor jouw bedrijf. Een win-win, dus! Wist je dat uit onderzoek is gebleken dat werknemers wel 13% productiever zijn wanneer een deel van de opbrengst van een bedrijf naar een goed doel gaat? 43% van de werknemers is met meer enthousiasme aan de slag gegaan toen hun bedrijf een goed doel steunde.

Bewust van reputatieschade

Bedrijven die verantwoord en duurzaam ondernemen, zijn zich bewust van de reputatieschade die ermee gepaard zou kunnen gaan wanneer ze niet duurzaam blijken te zijn als bedrijf. Het is inmiddels algemeen bekend dat bedrijven met een negatief effect op het milieu enorm kunnen worden geshamed om hun keuzes. Zo zijn er rondom bedrijf Shell tientallen schandalen aan het licht gekomen. Duurzame keuzes, zoals duurzame investeringen of het aanschaffen van groene producten, stralen dus goed af op jouw bedrijf.

Vorige

Hoe word je stemacteur

Volgende

5 opmerkelijke weetjes over casino’s