Wil jij een betere Leider worden? Dat doe je met Deze 2 Tips

Ondanks het weten wat een goede leiderschap nou eigenlijk betekent, is het belangrijk dat diegene in posities met gezag ook daadwerkelijk weten hoe ze dat doen. Zwak leidinggeven is namelijk niet goed voor een bedrijf. Het resulteert namelijk in minder successes waar je geld en tijd mee verliest. En dat wil je als leider natuurlijk niet. Wanneer jij een betere leider wilt worden, zijn er altijd manieren waarmee jij je kan verbeteren en je het beste voorbeeld kan geven. Zo lang je hard werkt en skills daadwerkelijk wilt verbeteren, dan ben je pas een echte leider. Ben jij er klaar voor om jouw leiderschap een boost te geven? Volg dan de volgende 2 tips.

1. Vraag hulp

Hulp vragen doet een leider niet vaak, als leider ben je immers de persoon die alles al weet, toch? Nou nee, als leider denk je vaak dat er geen verbeterpunten zijn, maar die zijn er wel. En daarom is het goed om op zoek te gaan naar hulp. Dit kan je doen op verschillende manieren. Denk bijvoorbeeld aan het luisteren naar een van de vele podcasts over leiderschap. Omdat je alleen maar hoeft te luisteren, kan je effectief informatie opnemen tijdens het fietsen naar werk of tijdens het doen van boodschappen. Tijd moet namelijk goed benut worden, dat weet elke leider. Daarnaast kan jij je altijd wenden tot een vorige leider van jou, iemand die in jouw schoenen heeft gestaan kan altijd goed advies geven.

Als laatst kan je ook nog een boeken lezen of cursussen volgen. Er zijn namelijk veel verschillende trainingen die jou helpen een betere leider te worden. Denk bijvoorbeeld aan een cursus over leiding geven op afstand als je merkt dat het online toch niet helemaal zo soepel werkt als voorheen. Of als je merkt dat jij veel frustraties en teleurstellingen hebt tegenover jouw team en je niet goed weet hoe je dit moet uiten. Dan is een training omgaan met weerstand geen slecht idee.

2. Erken succes

Iedereen vindt het fijn om op prijs gesteld te worden voor hun harde werken. Al helemaal als het van iemand komt waar ze tegenop kijken, denk dus aan een leidinggevende. Stel je voor dat een werknemer heel veel moeite en energie in het werk stopt, maar dit niet gezien en gewaardeerd wordt. Dan ga je als werknemer nog wel een keer over nadenken of je er wilt blijven werken. En dat heeft het onderzoek van de U.S. Bureau of Labor and Statistics ook geïndiceerd. Zij heeft namelijk ondervonden dat veel werknemers ontslag nemen omdat er een gebrek aan respect is van de leidinggevende.

Ons advies is daarom: erken succes! Een leidinggevende hoeft geen groot cadeau te kopen als een werknemer iets goed doet. Een oprecht compliment maakt al een heel erg groot verschil. Dus de volgende keer als jouw werknemer iets goed doet of boven je verwachtingen uitstijgt, doe je best om te laten merken dat je het erkent en dat je er blij mee bent. Kleine woorden van erkenning maken al een wereld van verschil. Al is het een notitie op hun bureau of het benoemen tijdens de meeting. Wij weten zeker dat je werknemers jou als leidinggevende ontzettend op prijs stellen.

Wanneer jij deze 2 tips toepast, word jij vast en zeker een betere leider.

Vorige

Dit moet je weten over telefoonhoesjes

Volgende

Geld besparen met duurzame energie