Social media zijn erg fijn om de juiste doelgroep te bereiken. Van Facebook tot Instagram, en van WhatsApp tot Twitter. Wat past het beste bij de doelgroep van jouw onderneming?
Wanneer je meer naamsbekendheid wil krijgen voor je onderneming dan is het slim om een bedrijfspagina aan te maken op een of meerdere social media kanalen. Want nieuwe potentiële klanten maken misschien wel gebruik van social media. Maar niet alle social media zijn hetzelfde. Zo heb je Facebook wat meer wordt gebruikt door de iets ouderen. Maar Tiktok is juist weer helemaal van deze tijd. Wij lichten 7 verschillende social mediakanalen uit, zodat jij de juiste kan vinden bij jouw onderneming.
- TikTok
- Youtube
Wil jij social media uitbesteden aan een bedrijf die jouw bereik kan vergroten in korte tijd? Schakel dan een social media bureau in die je kan helpen.
#1 Facebook
In Nederland is na WhatsApp dit het grootste social mediakanaal. Met maar liefst 10,3 miljoen gebruikers. De jongere zitten meer op Instagram en TikTok. Facebook is dus vooral ideaal wanneer je mensen wil bereiken tussen de 30 en 75+. Op Facebook kan je foto’s en video’s plaatsen en tekst erbij delen. Ook kan je groepen maken voor dingen die je interesse wekken.
#2 Instagram
Ook een medium dat zeker past bij de grote der aarde is Instagram. Dit is ooit bedacht zodat fotografen hun foto’s konden delen. Inmiddels is het uitgeroeid tot een social mediaplatform waar je kan connecten met andere ondernemers of klanten. Maar ook video’s kan delen en dagelijks stories kan plaatsen. Wanneer je producten of diensten aanbiedt kan je deze ook koppelen met jouw website via de Instagram shop.
#3 TikTok
Eén van de nieuwste social mediakanalen is TikTok. Voor het bereiken van een jongere doelgroep tot 20 jaar is TikTok ideaal. Je kan hier kleine en korte scetches en video’s op delen. Dus of je nu een reisorganisatie bent of je bent een cameraman. Dit is misschien wel een social mediakanaal voor jou!
#4 Youtube
Wil je een breed publiek bereiken? Dan kan Youtube misschien weleens jouw medium zijn. Via Youtube kan je video’s delen en is er een grote en brede doelgroep. Een Youtubekanaal kan goed zijn voor jouw vindbaarheid. Maak je een goede video met tips en tricks over iets dat past bij jouw onderneming? Dan kan je daar behoorlijk wat bereik mee genereren.
#5 WhatsApp
We zien het bijna niet meer als social media omdat bijna alle Nederlanders het dagelijks gebruiken om met elkaar te communiceren. Maar toch kan WhatsApp ontzettend handig zijn. Je kan er namelijk ook stories op plaatsen. Daarnaast kan je de Business-app gebruiken met daarbij handige extra functies als ondernemer.
#6 Twitter
Momenteel is er erg veel gaande rondom Twitter. Sinds de overname door Elon Musk is Twitter nogal onstabiel. Maar toch maken er nog erg veel Nederland dagelijks gebruik van Twitter (3,5 miljoen in 2022)
Je kan hier korte berichten posten met foto’s erbij. Mocht je vaak nieuws hebben dan is Twitter het ultieme medium om dit te delen met potentiële klanten.
#7 LinkedIn
Enorm veel mensen hebben een LinkedIn-account. Zo kan je het eigenlijk zien als een online CV. Hier kan je foto’s delen van dingen die jij als ondernemer doet om te communiceren met andere ondernemers. Wanneer je bedrijf groeit kan je er ook opzoek gaan naar nieuwe werknemers. LinkedIn kan je dus gebruiken als blog en als persoonlijke pagina voor jouw zaken als ondernemer.