Coolblue is in Nederland een van de allergrootste spelers op de e-commerce markt. Afgelopen maand heeft Amerikaans bedrijf Amazon (juist ja, dat bedrijf van Jeff Bezos, de rijkste man op aarde!) hun eerste grote winkel in Nederland geopend. Kenners wisten dat dit eraan zat te komen en hebben er lang op gewacht, maar nu is het dus eindelijk zo ver. De vraag is nu: gaan Nederlandse e-commerce bedrijven, zoals Bol.com en Coolbue, hier schade van ondervinden? Oftewel: gaat Amazon Coolblue verdrijven? Op die vraag zullen we in dit artikel zo concreet mogelijk antwoord proberen te geven.
Expert aan het woord
Nu.nl sprak met Jos Eeland, partner bij Simon-Kucher, een adviesbureau voor commerciële strategie en prijsbeleid. Volgens hem hoeven Nederlandse bedrijven als Coolblue en bol.com zich niet zoveel zorgen te maken. Hij denkt namelijk dat de Nederlandse consument het belangrijk vindt dat het bedrijf waar ze producten kopen, een bepaalde nationaliteit uitstraalt. Amazon heeft natuurlijk een Amerikaans imago, wat juist tegen ze zou kunnen werken. Amazon heeft ook een winkel gevestigd in Duitsland en daar is het wel duidelijk de grootste speler op de e-commerce markt. Toch denkt Eeland dat de vergelijking tussen Nederland en Duitsland niet te trekken is. Toen Amazon naar Duitsland kwam was de markt nog lang niet zo ver ontwikkeld en gevestigd als in Nederland nu.
Het gevolg
Als gevolg van een rough start voor Amazon, zou het heel goed kunnen dat het bedrijf zijn prijzen gaat verlagen om klanten te lokken. Door de vele concurrentie zal dit ook wel moeten. Deze prijsverlagingen zijn van tevoren lastig in te schatten, omdat het bedrijf dit op basis van machine learning doet: het maakt gebruikt van algoritmes en kijkt welke prijzen het het best doen. Op basis hiervan kunnen beslissingen voor de toekomst gemaakt worden. Naar verwachting zullen er wel tijdelijke deals op elektronica komen.
Amazon zal heel hard aan de weg moeten timmeren om dit gevoel te doorbreken, en klanten naar hun webshop te trekken
Uit reviews over elektronicawinkels blijkt dat de huidige Nederlandse consument blij is met Coolblue. De website is makkelijk in gebruik, de service is snel en als kers op de taart is het bedrijf Nederlands, waardoor er direct een gevoel van gewenning en verbondenheid ontstaat. . Een ding is zeker: mocht Amazon’s missie in Nederland niet slagen, dan is er geen man over boord. Het is een van de allersuccesvolste bedrijven van het moment en in 2018 behaalde Amazon een omzet van maar liefst 232,9 miljard dollar.
Conclusie
Tot slot, het valt dus niet zo gemakkelijk te zeggen of Amazon Coolblue gaat verdrijven. Het zou kunnen, gezien het in ons buurland Duitsland ook de grootste speler is wat betreft e-commerce. Toch zijn er veel zaken waardoor Amazon het allesbehalve makkelijk gaat krijgen en zullen ze veel concessies moeten doen -bijvoorbeeld prijsdalingen- om de Nederlandse consument alsnog naar zich toe te trekken.